Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article ou chapitre dans un livre
    Titre Automating Motivic Analysis through the Application of Perceptual Rules.
    Auteur principal Olivier Lartillot
    Co-auteur Emmanuel Saint-James
    Paru dans Computing in Musicology, vol. 13, Cambridge, MA, 2003, MIT Press
    Année 2003
    Statut éditorial Accepté - publication en cours
    Résumé

    The musical discourse may be described in terms of an intricate flow of local groupings. Such groupings, whose perception does not always reach a state of explicit awareness, mostly remain in an informal form, except the most predominant of them, which contribute to more global constructions and will be remembered as the characteristic thematic materials of the musical piece. There have been some attempts, in particular Reti’s thematic analysis, to explicitly describe music at this level of detail. But such non-reductionist approach of music analysis, facing huge complexity, desperately needs automation and objectivity. Current researches in Musical Pattern Discovery, which may be considered as first steps towards this ideal, hardly discover the basic musical structures expected by musicologists. This failure stems from the fact that current formalizations of musical patterns do not take plainly into account the essential characteristics of music as a perceptual phenomenon. We propose a new approach of Musical Pattern Discovery, founded on perceptual heuristics, with the ideal aim of making explicit all the structural details that we more or less implicitly perceive. Basic principles and algorithms are described and illustrated, and first promising results are shown.

    Equipe Représentations musicales
    Cote Lartillot03e
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Lartillot03e/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.