Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    %0 Conference Proceedings
    %A Lartillot, Olivier
    %T Perception-Based Musical Pattern Discovery.
    %D 2003
    %B 10èmes Journées d'Informatique Musicale
    %C Montbéliard
    %F Lartillot03f
    %X A new general methodology for Musical Pattern Discovery is proposed, which tries to mimic the flow of cognitive and sub-cognitive inferences that are processed when hearing a piece of music. A brief survey shows the necessity to handle such perceptual heuristics and to specify perceptual constraints on discoverable structures. For instance, successive notes between patterns should verify a specific property of closeness. A musical pattern class is defined as a set of characteristics that are approximately shared by different pattern occurrences within the score. Moreover, pattern occurrence not only relies on internal sequence properties, but also on external context. Onto the score is build pattern occurrence chains which themselves interface with pattern class chains. Pattern classes may be inter-associated, in order to formalize relations of inclusion or repetition. The implemented algorithm is able to discover pertinent patterns, even when occurrences are, as in everyday music, translated, slightly distorted, slowed or fastened.
    %1 7
    %2 3
    %U http://articles.ircam.fr/textes/Lartillot03f

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.