Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Recent results on unison quality, or finding objective and quantitative criteria to decide that a piano is perfectly tuned.
    Auteur principal René Caussé
    Co-auteurs Eric Marandas, Olivier Thomas
    Colloque / congrès 2nd Convention of the European Acoustics Association : Forume Acusticum 99. Berlin : Mars 1999
    Comité de lecture Indéterminé
    Volume 105 n°2
    Copyright The Journal of the Acoustical Society of America
    Année 1999
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    The difference in tuning (mistuning) between the three strings of a unison group is the parameter used by the tuner to adjust for each note the double ecay of the sound, characteristic of piano tones, generally from the notes F1 to C5. However, in the case of important irregularities in hammer stricking, increasing the mistuning to adjust the double decay (slope and relative level of each decay) is not sufficient and only the proper adjustment of the regularity of the action of the hammer would lead to a better temporal evolution of the sound (Causse and al., Proc.ISMA'98). To further explore what tuners call "unison quality", which means finding objective and qualitative criteria to decide that a piano is well tuned, the double-decay of the first partials of notes of a piano with different "unison qualities" and different hammer stricking irregularities was measured. In parallel, a simple simulation was refined of the vibration of a unison group of strings where excitation irregularities were simulated by varying the initial displacements and velocities of the strings. In this presentation, results of simple listening tests done with piano tuners will be presented.

    Mots-clés piano / tuning / hammer / string /
    Equipe Acoustique instrumentale
    Cote Causse99c

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.