Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre Formal Aspects of Iannis Xenakis' "Symbolic Music": A Computer-Aided Exploration of Compositional Processes
    Auteur principal Carlos Agon
    Co-auteurs Moreno Andreatta, Gérard Assayag, Stephan Schaub
    Paru dans Journal of New Music Research, Juin 2004, Vol. 33, n° 2
    Comité de lecture Oui
    Collation p.145-159
    Copyright Routledge-Taylor&Francis Group
    Année 2004
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    We present computer models of two works for solo instrument by Iannis Xenakis: Herma for piano (1962) and Nomos Alpha for cello (1965). Both works were described by the composer (in his book Formalized Music) as examples of “symbolic music”. Xenakis’ detailed description of formal aspects in his compositional process makes it possible to implement computer models that recreate essential elements of the final scores. For our implementations, we use OpenMusic, a visual programming language based on CommonLisp/CLOS developed at Ircam. Based on the experiences gathered from developing and exploring these computer models, we discuss the theoretical concepts used by Xenakis in his creative process. Further, we examine how the algebraic organization of Nomos Alpha can be considered as an abstraction of the set-theoretical one used in Herma. We finally suggest to extend Xenakis’ outside-of-time/in-time dichotomy by means of a third conceptual category: the “logical time”.

    Mots-clés Xenakis / Herma / Nomos Alpha / OpenMusic
    Equipe Représentations musicales
    Cote Agon04b

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.