Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    %0 Book Section
    %A Cadoz, Claude
    %A Wanderley, Marcelo M.
    %T Gesture-Music
    %D 2000
    %B Trends in Gestural Control of Music
    %C Paris
    %I Ircam
    %P 1-55
    %F Cadoz00a
    %K Gesture
    %K Instrumental gesture
    %K Gesture typologies
    %X In this article we comment on various definitions of the term gesture in the general literature of human-human/human-computer interaction and in the musical domain. We then review different propositions of gesture classifications (phenomenological and functional) and topics from other disciplines that are important to the discussion of gesture and music. Concepts developed by the first author related to instrumental gestures, such as energy continuum, gestural channel, and instrumental gesture typology are then introduced in this context. The proposition of illustrative case studies on acoustic instruments -- such as the clarinet and the cello -- but also some less common instruments -- the bagpipe -- help in supporting the theory. Finally, the discussion is closed by the evaluation of the role of less common or non-obvious (ancillary or accompanist) gestures for the case of the clarinet.
    %1 4
    %2 3

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.