Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Playing frequency shift due to the interactions between the vocal tract of the musician and the clarinet.
    Auteur principal Claudia Fritz
    Co-auteurs Joe Wolfe, Jean Kergomard, René Caussé
    Colloque / congrès Stockholm Music Acoustics Conference. Stockholm : 2003
    Comité de lecture Oui
    Volume 1
    Collation p.263-266
    Année 2003
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    Previous studies (Mooney Benade, Hoekje) confirm musicians' opinions that the vocal tract affects both timbre and pitch. Jhnston, Troup and Clinch modelled the tract as a one peak resonator, which, if tuned tuned to the fundamental f0 of the clarinet, gives a playing frequency of f0. But this result depends upon their particular tract impedance Z, which is small and real ar harmonics of f0. In general, the playing frequency is shifted. We relate the flow and the pressure difference at the reed by the usual non linear Bernouilli' equation in the time domain, simplified as a third order polynomial. In the frequency domain, the impedances of the clarinet and the vocal tract are in series. To obtain an analytical result for the frequency shift, we expand about the threshold oscillation. We compare this result with numerical results from the harmonic balance method. Finally, impedance spectra measured on an artificial VT with a discrete but variable area function are used in this theoretical study. We suggest that tuning the vocal tract to f0 may be rare and unnecessary.

    Mots-clés conduit vocal / clarinette / effet sur la fréquence de jeu / balance harmonique / mesure des résonances
    Equipe Acoustique instrumentale
    Cote Fritz03b

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.