Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre Real-time spatial processing of sounds for music, multimedia and interactive human-computer interfaces
    Auteur principal Jean-Marc Jot
    Paru dans Multimedia Systems, Janvier 1999, Vol. 7, n° 1
    Comité de lecture Oui
    Collation p.55-69
    Année 1999
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    This paper overviews the principles and methods for synthesizing complex three-dimensional sound scenes by processing multiple individual source signals. Signal processing techniques for directional sound encoding and rendering over loudspeakers or headphones are reviewed, as well as algorithms and interface models for synthesizing and dynamically controlling room reverberation and distance effects. A real-time modular spatial sound processing software system, called Spat, is presented. It allows reproducing and controlling the localization of sound sources in three dimensions and the reverberation of sounds in an existing or virtual space. A particular aim of the Spatialisateur project is to provide direct and computationally efficient control over perceptually relevant parameters describing the interaction of each sound source with the virtual space, irrespective of the chosen reproduction format over loudspeakers or headphones. The advantages of this approach are illustrated in practical contexts, including professional audio, computer music, multimodal immersive simulation systems, and architectural acoustics.

    Mots-clés Spatialization / virtual reality / Room acoustics / 3D sound / multimedia / artificial reverberation
    Equipe Espaces acoustiques et cognitifs
    Cote Jot99a

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.