Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    %0 Journal Article
    %A Pressnitzer, Daniel
    %A McAdams, Stephen
    %A Winsberg, Suzanne
    %A Fineberg, Joshua
    %T Perception of musical tension for nontonal orchestral timbres and its relation to psychoacoustic roughness
    %D 1999
    %B Perception and Psychophysics
    %F Pressnitzer99a
    %K musical tension
    %K timbre
    %K orchestration
    %K roughness
    %X Can tension in nontonal music be expressed without dynamic or rhythmic cues? Perceptual theories of tonal harmony predict that psychoacoustic roughness plays an important role in the perception of this tension. We chose a set of orchestrated chords from a nontonal piece and investigated listeners' judgments of musical tension and roughness. Paired comparisons yielded psychophysical scales of tension and roughness. Two experiments established distinct levels of these two attributes across chords. A model simulation reproduced the experimental roughness measures. The results indicate that nontonal tension could be perceived consistently on the basis of timbral differences and was correlated to roughness, the correlation being stronger as the perceptual salience of other attributes (such as high- pitched tones or tonal intervals) was reduced.
    %1 1
    %2 3

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.