Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    %0 Book Section
    %A Ayari, Mondher
    %A McAdams, Stephen
    %T L’influence du savoir culturel sur la perception et la compréhension musicales
    %D 2005
    %E F. Madurell
    %B Les pratiques d'écoute individuelles (2005). : Série “Conférences et séminaires”
    %C Paris
    %I Université Paris Sorbonne, Paris IV
    %P 63-83
    %F Ayari05i
    %K cognition
    %K perception
    %K analyse
    %X This chapter studies the role of constraints that acculturation imposes on music listening and comprehension. The first part proposes to use experimental psychology as a basis for the perceptual analysis of Arabic modes. It attempts to sketch out the cognitive constraints and levels of perceptual processing operating during real-time music listening to traditional improvisation. The second part is a music analysis that describes the formal complexity of musical time, the explicit procedures and music playing mechanisms that help the performer organize the structure of his improvisation. This analysis calls into question the accumulated perceptual experience of musical knowledge by studying the relevance of new models of representation specific to the performer in the perceptual analysis of the modern style of Arabic modal improvisation.
    %1 4
    %2 3

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.