Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    %0 Conference Proceedings
    %A Minard, Antoine
    %A Susini, Patrick
    %A Misdariis, Nicolas
    %A Lemaitre, Guillaume
    %A McAdams, Stephen
    %A Parizet, Etienne
    %T Environmental sound description : a meta-analysis of timbre perception
    %D 2008
    %B Workshop SID, CHI, Florence
    %F Minard08a
    %X The aim of this meta-analysis is to adapt the principles of sound timbre description to environmental sounds. In order to reach this goal, we inventoried timbre studies of diverse environmental sounds in terms of stimuli, experiments, perceptual results and correlated acoustic features. Then, we tried to systematize sound description by comparing the different perceptual spaces in order to identify the main environmental sound classes and their associated timbre spaces. Thus, we identified three main environmental sound classes within our sound dataset: impact sounds, motor sounds and instrument-like sounds. These three classes each have their own timbre space. We finally used perceptually relevant acoustic features to explain these timbre spaces, according to the main acoustic specificities that define each sound class. We thus found that the brightness feature is shared by the classes to discriminate sounds, while other particular features are used within each class.
    %1 6
    %2 3
    %U http://articles.ircam.fr/textes/Minard08a/

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.