Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre The Flops glass: a device to study emotional reactions arising from sonic interactions
    Auteur principal Guillaume Lemaitre
    Co-auteurs Olivier Houix, Karmen Franinovic, Yon Visell, Patrick Susini
    Colloque / congrès Sound And Music Computing (SMC 09). Porto : Juillet 2009
    Comité de lecture Oui
    Année 2009
    Statut éditorial Non publié
    Résumé

    This article reports on an experimental study of emotional reactions felt by users manipulating an interactive object augmented with sounds: the Flops glass. The Flops interface consists of a glass embedded with sensors, which produces impact sounds after it is tilted, implementing the metaphor of the falling of objects out of the glass. The sonic and behavioural design of the glass was conceived specifically for the purpose of studying emotional reactions in sonic interactions. This study is the first of a series. It aims at testing the assumption that emotional reactions are influenced by three parameters of the sounds: spectral centroid, tonality and naturalness. The experimental results reported here confirm the significant influence of perceptual centroid and naturalness, but fail to show an effect of the tonality.

    Mots-clés Sonic interaction design / emotions
    Equipe Perception et design sonores
    Cote Lemaitre09d

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.