Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Rapport
    Titre Etude de la perception acoustique des véhicules
    Auteur principal Patrick Susini
    Co-auteurs Stephen McAdams, Suzanne Winsberg
    Copyright Ircam
    Année 1995
    Statut éditorial Non publié
    Résumé

    To improve sound quality in cars, a preference map was created on the basis of several acoustic parameters relevant to auditory perception. A multidimensional scaling technique (CLASCAL) was used to reveal common perceptual dimensions shared by sets of car sounds, perceptual features specific to each sound, and the different subject classes among listeners. The listeners' task was to judge the degree of dissimilarity of all pairs of car sounds on a continuous scale. The analysis gives a perceptual spatial representation of the sounds. From this analysis, acoustic and auditory modelling analyses indicated that a number of stimulus parameters were strongly correlated with different perceptual dimensions and, where possible, with the specific features. A further experiment investigated the probability of one sound being preferred to another. An analysis of the data allowed a projection of the structure of listeners' preferences onto the physical parameter space underlying the previously determined multidimensional perceptual space. In many cases, it was found that the physical parameters having the most effect on the listeners' preferences were dependent on the set of stimuli being compared.

    Mots-clés bruits de véhicule / analyse multidimensionnelle / analyse de préférence
    Equipe Perception et cognition musicales
    Cote Susini95a

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.