Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Mémoire ou rapport de stage
    Titre Cephalomorphic interface for emotion-based musical synthesis Master Thesis Report
    Auteur principal Fivos Maniatakos
    Cadre du mémoire ou du rapport Master 2 Recherche ATIAM (SAR)
    Université ou établissement Paris 6 Ircam - LIMSI
    Directeur Christian Jacquemin
    Copyright Maniatakos
    Année 2007
    Statut éditorial Non publié
    Résumé

    The subject of this master thesis is to adapt ”Pogany”, a tangible cephalomorphic interface designed and realized in LIMSI-CNRS laboratory, Orsay-France, to use for music synthesis purposes. We are interested in methods for building an affective emotion-based system for gesture identification, captured through a facial interface that understands variations of luminosity by distance or touch. After a brief discussion on related research, the report introduces issues in the conceptualization and development of a gesture learning and real-time recognition tool based on HMM theory and technology. Employing direct features and mapping techniques, but also giving priority to the importance of high-level information arising from user’s gesture, we have built a system for expressive music performance. In this report, gesture training and recognition system used in this scope are thoroughly presented and evaluated. In order to evaluate the interface’s overall performance as a music expressive medium, we then describe an experiment with several subjects interacting musically with Pogany and discuss our results. Finally, we give clues for explicit future work, as well as further possible improvements concerning the interface, the recognition system and its mapping with a music synthesis tool.

    Equipe Autre (hors R&D)
    Cote Maniatakos07a
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Maniatakos07a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.