Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre Perception of dyads of impulsive and sustained instrument sounds
    Auteur principal Damien Tardieu
    Co-auteur Stephen McAdams
    Paru dans Music Perception 2012
    Comité de lecture Oui
    Année 2012
    Statut éditorial Accepté - publication en cours
    Résumé

    Perception of instrumental blend is important for understanding aspects of orchestration, but no work has studied blends of impulsive and sustained instruments. The first experiment identified the factors that influence the rating of blendedness of dyads formed of one sustained sound and one impulsive sound. Longer attack times and lower spectral centroids increased blend. The contribution of the impulsive sound’s properties to the degree of blend was greater than that of the sustained sound. The second experiment determined the factors that influence similarity ratings among dyads. The mean spectral envelope and the attack time of the dyad best explained the dissimilarity ratings. However, contrary to the first experiment, the spectral envelope of the sustained sound was more important than that of the impulsive sound. Multidimensional scaling of dissimilarity ratings on blended dyads yielded one dimension correlated with the attack time of the dyad and another dimension whose spectral correlate was different for two different clusters within the space, spectral spread for one and spectral flatness for the other, suggesting a combined categorical-analogical organization of the second dimension.

    Mots-clés Orchestration / timbre space / sound descriptors / blend / instrument dyads.
    Equipe Analyse et synthèse sonores
    Cote Tardieu12a

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.