Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Open-loop control of a robotized artificial mouth for brass instruments
    Auteur principal Thomas Hélie
    Co-auteurs Nicolas Lopes, René Caussé
    Colloque / congrès Acoutics 2012 (ASA). Hong Kong : Mai 2012
    Comité de lecture Non
    Collation p.1-1
    Année 2012
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    In order to have reproducible and controllable experiments, a robotized artificial mouth dedicated to brass instruments has been developed (CONSONNES project of the French National Research Agency). The actuators control: (A1) the airflow, (A2) the mouth position (monitoring the lips force applied to the mouthpiece), (A3-4) the water volume in each lip (water-filled latex chamber). The sensors measure: (S1-2) the pressure in the mouth and the mouthpiece, (S3: optical sensor) the area between the lips, (S4) the force lips/mouthpiece, (S5-6) the water pressure in each lip, and (S2bis-S4bis) the position of the moving coils (A2-4). We present an open-loop control obtained from measures, according to the following steps. First, a calibration for the lips control is performed, by analyzing signals (S4-6) w.r.t. positions (S2bis-S4bis), with no airflow. Second, slowly time-varying calibrated commands (A2-A4) are used to obtain quasi-stationary regimes (non oscillating, quasi-periodic, etc), for constant airflows. Third, a sound analysis is processed to generate cartographies of features (energy, fundamental frequency, etc) w.r.t. to the calibrated control parameters. This exploratory tool allows to build a dictionary of relevant control parameters from which basic sequences of notes can be played, and during which all the signals (S1-6) can be recorded.

    Equipes Analyse et synthèse sonores, Acoustique instrumentale
    Cote Helie12c

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.