Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre How far can the resonance frequencies give informations about the playing frequencies?
    Auteur principal Pauline Eveno
    Co-auteurs Benoit Kieffer, Joël Gilbert, Jean-François Petiot, René Caussé
    Colloque / congrès Acoustics 2012. Nantes : Avril 2012
    Comité de lecture Oui
    Année 2012
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    Measurements and calculations of the input impedance of wind musical instruments are now well mastered. The purpose of this work is to study experimentally how far the resonance frequencies of brass instruments, taken from their input impedance, are able to give informations about the playing frequencies. Three different trumpets, obtained by changing only the leadpipe of the same instrument, were considered for the experiment. After a measurement of the input impedance of these trumpets, four musicians were asked to play the five first playable notes (regimes 2 to 6), for four different fingerings. This exercise was done for three nuances and was repeated three times. Finally, these 3×4×5×4×3×3=2160 notes allow us to make a quantitative assessment of the relations between the resonance frequencies and the playing frequencies. Results show first, a limited influence of the musician on the overall intonation of the instrument. Second, the pitch of the notes does not vary much with the nuances. Finally, the results confirm the fact that variations of the resonance frequencies lead to variations of the playing frequencies of the same order.

    Mots-clés fréquences de résonance / fréquences de jeu / trompette
    Equipe Acoustique instrumentale
    Cote Eveno12c

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.