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    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre The emergence of spectra in Gérard Grisey’s compositional process: from Dérives (1973-74) to Les espaces acoustiques (1974-1985)
    Auteur principal François-Xavier Féron
    Paru dans Contemporary Music Review 2011, Vol. 5, n° 30
    Comité de lecture Oui
    Collation p.343-375
    Année 2011
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    This article aims to document how spectral models became an essential component of Gérard Grisey’s creative approach at the beginning of the 1970s. In Dérives (1974–75), though the spectral model remains rather broad, it determines both the work’s temporal structure and the choice of harmonic polarities and progressions. In Périodes (1974), which marks the beginning of the cycle Les espaces acoustiques (1974–85), Grisey specifically transcribes the harmonic spectrum of fundamental frequency E1 (41.2 Hz) and uses it to govern most compositional processes, thus laying the foundations of the spectral music. This study highlights the importance of data drawn from the spectral (de)composition of sound in the compositional processes of both works. It also reveals how Grisey establishes a number of complex compositional techniques then used to structure each detail in the piece, and how he consequently defines a musical project quite comparable to that of serial music.

    Mots-clés Grisey / Dérives / Les espaces acoustiques / Spectrum / Spectral music / Sketch studies / Musical acoustics
    Equipe Analyse des pratiques musicales
    Cote Feron11b
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Feron11b/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.