Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre A reactive extension of the OpenMusic visual programming language
    Auteur principal Jean Bresson
    Co-auteur Jean-Louis Giavitto
    Paru dans Journal of Visual Languages and Computing 2014, Vol. 4, n° 25
    Comité de lecture Oui
    Année 2014
    Statut éditorial Non publié
    Résumé

    Objectives: OpenMusic (OM) is a domain-specific visual programming language designed for computer-aided music composition. This language based on Common Lisp allows composers to develop functional processes generating or transforming musical data, and to execute them locally by demand-driven evaluations. As most historical computer-aided composition environments, OM relies on a transformational declarative paradigm, which is hard to conciliate with reactive data-flow (an evaluation scheme more adequate to the development of interactive systems). We propose to link these two evaluation paradigms in the same and consistent visual programming framework. Methods: We establish a denotational semantics of the visual language, which gives account for its demand-driven evaluation mechanism and the incremental construction of programs. We then extend this semantics to enable reactive computations in the functional graphs. Results: The resulting language merges data-driven executions with the existing demand-driven mechanism. A conservative implementation is proposed. Conclusions: We show that the incremental construction of programs and their data-driven and demand-driven evaluations can be smoothly integrated in the visual programming workflow. This integration allows for the propagation of changes in the programs, and the evaluation of graphically designed functional expressions as a response to external events, a first step in bridging the gap between computer-assisted composition environments and real-time musical systems.

    Equipe Représentations musicales
    Cotes Bresson14a / 10.1016/j.jvlc.2014.03.003

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.