Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre PAPERTONNETZ: Music Composition with Interactive Paper
    Auteur principal Louis Bigo
    Co-auteurs Jérémie Garcia, Antoine Spicher, Wendy Mackay
    Colloque / congrès Sound and Music Computing. Copenhague : Juillet 2012
    Comité de lecture Oui
    Collation p.219-225
    Copyright author
    Année 2012
    Statut éditorial Non publié
    Résumé

    Tonnetze are space-based musical representations that lay out individual pitches in a regular structure. They are primarily used for analysis with visualization tools or on paper and for performance with button-based tablet or tangible interfaces. This paper first investigates how properties of Tonnetze can be applied in the composition process, in- cluding the two-dimensional organization of pitches, based on a chord or on a scale. We then describe PaperTonnetz, a tool that lets musicians explore and compose music with Tonnetz representations by making gestures on interactive paper. Unlike screen-based interactive Tonnetz systems that treat the notes as playable buttons, PaperTonnetz allows composers to interact with gestures, creating replayable patterns that represent pitch sequences and/or chords. We describe the results of an initial test of the system in a public setting, and how we revised PaperTonnetz to better support three activities: discovering, improvising and assembling musical sequences in a Tonnetz. We con- clude with a discussion of directions for future research with respect to creating novel paper-based interactive music representations to support musical composition.

    Equipe Représentations musicales
    Cote Bigo12a
    Adresse de la version en ligne http://architexte.ircam.fr/textes/Bigo12a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.