Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Fourier Oracles for Computer-Aided Improvisation
    Auteur principal Emmanuel Amiot
    Co-auteurs Thomas Noll, Moreno Andreatta, Carlos Agon
    Colloque / congrès ICMC 2006. New Orleans : Novembre 2006
    Comité de lecture Oui
    Année 2006
    Statut éditorial Accepté - publication en cours
    Résumé

    The mathematical study of the diatonic and chromatic uni- verses in the tradition of David Lewin (9) and John Clough (6) is a point of departure for several recent investigations. Surprisingly, Lewin’s original idea to apply finite Fourier trans- form to musical structures has not been further investigated for four decades. It turns out that several music-theoretically interesting properties of certain types of musical structures, as the partial symmetry of Fourier balances, maximal even- ness (5) and well-formedness (4), allow alternative charac- terizations in terms of their Fourier transforms. The paper ex- plores two particularly interesting cases: vanishing Fourier coefficients as an expression of chord symmetry and maxi- mal Fourier coefficients as a reinterpretation of maximally even scales. In order to experimentally explore the Fourier approach we design an interactive playground for rhythmic loops. We propose a Fourier-based approach to be integrated as an ”Scratching”-interface in the OMAX environment (built on OpenMusic and MaxMSP) which allows to interactively change a rhythm through a gestural control of its Fourier im- age. A collection of theoretical tools in OpenMusic visual programming language helps the improviser to explore some new musical situations by inspecting mathematical and visual characteristics of the Fourier image.

    Equipe Représentations musicales
    Cote Amiot06a
    Adresse de la version en ligne http://architexte.ircam.fr/textes/Amiot06a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.