Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Virtualization of real time audio processes : towards a musical notation of contemporary music.
    Auteur principal Jérôme Barthélemy
    Co-auteurs Alain Bonardi, Raffaele Ciavarella, Guillaume Boutard
    Colloque / congrès CULTURAL HERITAGE on line. Florence : Décembre 2009
    Comité de lecture Oui
    Année 2009
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    Contemporary musical production makes an heavy usage of digital artefacts, either hardware or software based. Since the middle of the 80es, an important issue has been recognized: the fast obsolescence of hardware and software products endanger seriously the future of this production. The question is not only to preserve the results, by recording them, but to preserve the ability to reperform the works live, as we do today for music of the last centuries. We will present the methodology we develop in the ASTREE project for building knowledge in relation to musical works, and particularly for digital processes that are considered as specific music instruments. We will discuss the different issues in preservation of contemporary music, and show that one of the most prominent is the lack of formalized knowledge about the digital musical instruments, their notation, and their integration into musical score. We will present our efforts towards building an organology of real-time audio processes, and show that this can be the basis for an adequate musical notation and its integration in musical score.

    Mots-clés Music / Contemporary / Digital / Preservation
    Equipe Ingénierie des connaissances musicales
    Cote Barthelemy09a
    Adresse de la version en ligne http://architexte.ircam.fr/textes/Barthelemy09a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.