Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre Sound design: an applied, experimental framework to study the perception of everyday sounds.
    Auteur principal Patrick Susini
    Co-auteurs Olivier Houix, Nicolas Misdariis
    Paru dans The New Soundtrack journal - Special Issue: Perspectives on Sound Design, Septembre 2014, n° 4
    Comité de lecture Oui
    Collation p.103-121
    Année 2014
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    Mutations in late 20th-century sound design have transformed it from an empirical know-how into a full-fledged research field, with applications in the domain of everyday sound perception. This evolution leads us to propose an updated definition and a new description of the sound design process. Our updated definition, namely ‘making intentions audible’, is based on two types of intentions, one, essential, of function, and the other of form. We describe here three types of intentions of function, able to communicate information through an artifact. We then give a new description of the overall sound design process, as a combination of three steps (analysing, creating and testing), which articulate sound perception and sound design. Our first claim here is that the sound design process should be informed by knowledge, research and exploration of everyday sound perception; several industrial examples thereof will be presented. Our second claim is that sound design should be used to inform everyday sound perception research, both by suggesting new informative experiments and raising new methodological issues, ranging from sound design tools to experimental setups that need to be implemented specifically in the framework of sonic interaction design.

    Mots-clés sound design / sound perception / psychoacoustics / applied sound
    Equipe Perception et design sonores
    Cote Susini14b
    Adresse de la version en ligne http://architexte.ircam.fr/textes/Susini14b/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.