Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article ou chapitre dans un livre
    Titre Non-Verbal Imitations as a Sketching Tool for Sound Design
    Auteur principal Guillaume Lemaitre
    Co-auteurs Patrick Susini, Davide Rocchesso, Christophe Lambourg, Patrick Boussard
    Paru dans Sound, Music, Motion, Lecture Notes in Computer Sciences 8905, Berlin/Heidelberg, 2014, Springer
    Collation p.558-574
    Année 2014
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    The article reports initial data supporting the idea of using non-verbal vocal imitations as a sketching and communication tool for sound design. First, a case study observed participants trying to communicate a referent sound to another person. Analysis of the videos of the conversations showed that participants spontaneously used descriptive and imitative vocalizations in more than half of the conversations. Second, an experiment compared recognition accuracy for different types of referent sounds when they were communicated either by a verbalization or a non-verbal vocal imitation. Results showed that recognition was always accurate with vocal imitations, even for sounds that were otherwise very difficult to verbally communicate. Recognition with verbalizations was accurate only for identifiable sounds. Altogether, these data confirm that vocal imitations are an effective communication device for sounds. We finally describe a recently-launched European project whose objective is precisely to use non-verbal imitations as a sketching tool for sound design.

    Mots-clés Vocal imitations Imitations Perception Cognition Recognition Sound design
    Equipe Perception et design sonores
    Cote Lemaitre14a
    Adresse de la version en ligne http://architexte.ircam.fr/textes/Lemaitre14a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.