Recherche
Recherche simple
Recherche avancée
Panier électronique
Votre panier ne contient aucune notice
Connexion à la base
Identification
(Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)
Entrepôt OAI-PMH
Soumettre une requête
| Consulter la notice détaillée |
| Version complète en ligne |
| Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam |
| Ajouter la notice au panier |
| Retirer la notice du panier |
English version
(full translation not yet available)
Liste complète des articles
|
Consultation des notices
Catégorie de document |
Article ou chapitre dans un livre |
Titre |
Gesture-Music |
Auteur principal |
Claude Cadoz |
Co-auteur |
Marcelo M. Wanderley |
Paru dans |
Trends in Gestural Control of Music, Paris, 2000, Ircam |
Collation |
p.1-55 |
Copyright |
Ircam |
Année |
2000 |
Statut éditorial |
Publié |
Résumé |
In this article we comment on various definitions of the term gesture in the general literature of human-human/human-computer interaction and in the musical domain.
We then review different propositions of gesture classifications (phenomenological and functional) and topics from other disciplines that are important to the discussion of gesture and music.
Concepts developed by the first author related to instrumental gestures, such as energy continuum, gestural channel, and instrumental gesture typology are then introduced in this context. The proposition of illustrative case studies on acoustic instruments -- such as the clarinet and the cello -- but also some less common instruments -- the bagpipe -- help in supporting the theory.
Finally, the discussion is closed by the evaluation of the role of less common or non-obvious (ancillary or accompanist) gestures for the case of the clarinet.
|
Mots-clés |
Gesture / Instrumental gesture / Gesture typologies |
Equipe |
Analyse et synthèse sonores |
Cotes |
Cadoz00a / Wanderley99d |
|
|