Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    %0 Conference Proceedings
    %A Faure, Anne
    %A McAdams, Stephen
    %A Nosulenko, Valery
    %T Verbal correlates of perceptual dimensions of timbre
    %D 1996
    %E Bruce Pennycook and Eugenia Costa-Giomi
    %B 4th International Conference on Music Perception and Cognition
    %C Montréal
    %P 79-84
    %F Faure96a
    %K perception
    %K timbre
    %K verbalisations
    %X The purpuse of this study is to search for verbal correlates of perceptual dimensions of musical timbre. In a previous experiment, we extracted 23 most often used verbal attributes from spontaneous verbalizations describing similarities and differences between pairs of timbres and we tried to compare their use with the relative positions of timbres along each perceptual dimension. In this experiment, we used a VAME paradigm to test more quantitatively these verbal attributes. 12 synthetic sounds were presented and rated on each of the 23 unipolar semantic scales. The results showed a good agreement between subjects. We found 4 principal verbal correlates for each perceptual dimension : "pas soufflé" (not blown), "pincé" (plucked) "attaque rapide" (fast attack) and "résonnant" (resonant) for the attack time dimension, "rond" (round), "grave" (low/deep), "pas haut" (not high/sharp/shrill), "large" (wide) for the spectral centroïd dimension; and "riche" (rich) for the spectral fine-structure dimension.
    %1 7
    %2 3

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.