Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Realtime Multiple-pitch and Multiple-instrument Recognition For Music Signals using Sparse Non-negative Constraints
    Auteur principal Arshia Cont
    Co-auteurs Shlomo Dubnov, David L. Wessel
    Colloque / congrès Digital Audio Effects (DAFx). Bordeaux : Septembre 2007
    Comité de lecture Oui
    Collation p.85-92
    Année 2007
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    In this paper we introduce a simple and fast method for realtimerecognition of multiple-pitches produced by multiple musicalinstruments. Our proposed method is based on two important facts:one that timbral information of any instrument is pitch-dependantand two, that the modulation spectrum of the same pitch seems toresult into a persistent representation of the characteristics ofthe instrumental family, as discussed in the paper. Using thesebasic facts, we construct a learning algorithm to obtain pitchtemplates of all possible notes on various instruments and thendevise an online algorithm to decompose a realtime audio bufferusing the learned templates. The learning and decomposition proposedhere are inspired by non-negative matrix factorization methods butdiffer by introduction of an explicit sparsity control. Our testresults show significant recognition rate for a realtime system andon real music recordings. We discuss further improvements that canbe made over the proposed system.

    Mots-clés Real-time / Multiple f0 / Instrument classification / Non-negative Constraints / Sparsity / Modulation Spectrum
    Equipe Interactions musicales temps-réel
    Cote Cont07b
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Cont07b/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.