Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre Musical Instrument Sound Morphing Guided by Perceptually Motivated Features
    Auteur principal Marcelo Caetano
    Co-auteur Xavier Rodet
    Paru dans IEEE Transactions on Audio, Speech, and Language Processing, Août 2013, Vol. 21, n° 8
    Comité de lecture Oui
    Collation p.1666-1675
    Copyright IEEE
    Année 2013
    Statut éditorial Accepté - publication en cours
    Résumé

    Sound morphing is a transformation that gradually blurs the distinction between the source and target sounds. For musical instrument sounds, the morph must operate across timbre dimensions to create the auditory illusion of hybrid musical instruments. The ultimate goal of sound morphing is to perform perceptually linear transitions, which requires an appropriate model to represent the sounds being morphed and an interpolation function to obtain intermediate sounds. Typically, morphing techniques directly interpolate the parameters of the sound model without considering the perceptual impact or evaluating the results. Perceptual evaluations are cumbersome and not always conclusive. In this work, we seek parameters of a sound model that favor linear variation of perceptually motivated temporal and spectral features used to guide the morph towards more perceptually linear results. The requirement of linear variation of feature values gives rise to objective evaluation criteria for sound morphing. We investigate several spectral envelope morphing techniques to determine which spectral representation renders the most linear transformation in the spectral shape feature domain. We found that interpolation of line spectral frequencies gives the most linear spectral envelope morphs. Analogously, we study temporal envelope morphing techniques and we concluded that interpolation of cepstral coefficients results in the most linear temporal envelope morph.

    Equipe Analyse et synthèse sonores
    Cote Caetano13a
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Caetano13a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.