Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Towards Pedagogability of Mathematical Music Theory
    Sous-titre Algebraic Models and Tiling Problems in computer-aided composition
    Auteur principal Moreno Andreatta
    Co-auteurs Carlos Agon, Thomas Noll, Emmanuel Amiot
    Colloque / congrès Bridges. Mathematical Connections in Art, Music and Science. London : Août 2006
    Comité de lecture Oui
    Collation p.277-284
    Année 2006
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    The paper aims at clarifying the pedagogical relevance of an algebraic-oriented perspective in the foundation of a structural and formalized approach in contemporary computational musicology. After briefly discussing the historical emergence of the concept of algebraic structure in systematic musicology, we present some pedagogical aspects of our MathTools environment within OpenMusic graphical programming language. This environment makes use of some standard elementary algebraic structures and it enables the music theorist to visualize musical properties in a geometric way by also expressing their underlying combinatorial character. This could have a strong implication in the way at teaching mathematical music theory as we will suggest by discussing some tiling problems in computer-aided composition.

    Mots-clés Algebra / Tiling / composition / computational musicology
    Equipe Représentations musicales
    Cote Andreatta06a
    Adresse de la version en ligne http://architexte.ircam.fr/textes/Andreatta06a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.