Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    %0 Conference Proceedings
    %A Andreatta, Moreno
    %A Agon, Carlos
    %A Noll, Thomas
    %A Amiot, Emmanuel
    %T Towards Pedagogability of Mathematical Music Theory : algebraic Models and Tiling Problems in computer-aided composition
    %D 2006
    %B Bridges. Mathematical Connections in Art, Music and Science
    %C London
    %P 277-284
    %F Andreatta06a
    %K Algebra
    %K Tiling
    %K composition
    %K computational musicology
    %X The paper aims at clarifying the pedagogical relevance of an algebraic-oriented perspective in the foundation of a structural and formalized approach in contemporary computational musicology. After briefly discussing the historical emergence of the concept of algebraic structure in systematic musicology, we present some pedagogical aspects of our MathTools environment within OpenMusic graphical programming language. This environment makes use of some standard elementary algebraic structures and it enables the music theorist to visualize musical properties in a geometric way by also expressing their underlying combinatorial character. This could have a strong implication in the way at teaching mathematical music theory as we will suggest by discussing some tiling problems in computer-aided composition.
    %1 6
    %2 3
    %U http://architexte.ircam.fr/textes/Andreatta06a/

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.