Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Urban environment audio simulation for contextual evaluation of Quiet Vehicles' sound design
    Auteur principal Nicolas Misdariis
    Co-auteurs Julien Gerber, Julien Aleonard
    Colloque / congrès Internoise - International Congress on Noise Control Engineering. Melbourne : Novembre 2014
    Comité de lecture Oui
    Année 2014
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    The silence of Quiet Vehicles – especially, Hybrid or Electric Vehicles – is a crucial issue in terms of safety, ergonomics or even ecology which becomes to be largely studied either in a research or development point of view. Most of the works done in that domain are based on experiments which try to measure presence and emergence of such vehicles in real, or simulated, environment and to evaluate their detectabilty, in the same contexts, while being equipped with extra sounds specifically designed for fulfilling basic functional conditions with regards to nearby pedestrians or other road users. In this necessary experimental workflow, we assume that simulation approach – or, more generally, virtual reality – is a potentially powerful and valid paradigm to test the contextual impact of a large number of propositions and to conduct controled laboratory experiments for evaluation. This paper will then present the first step of the development of an audio simulation based on Ambisonics field recordings in various urban locations, multi-channel audio rendering and mock-up of different audio scenarios for insertion of one or multiple QV sound signatures in a given sound scene. Next steps – together with general stakes and perspectives – of this approach will also be presented and discussed.

    Mots-clés Electric Vehicle / Sound design / Simulation
    Equipes Perception et design sonores, Autre (hors R&D)
    Cote Misdariis14c
    Adresse de la version en ligne http://architexte.ircam.fr/textes/Misdariis14c/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.