Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Musical Analysis by Computer Following Cognitive Model of Induction of Analogies.
    Auteur principal Olivier Lartillot
    Colloque / congrès ICMC: International Computer Music Conference. Göteborg : Septembre 2002
    Comité de lecture Oui
    Collation p.20-27
    Année 2002
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    With music, human may simulate the whole mystery of nature: its order, its beauty but also the unlimited complexity of its expression. Indeed, when listening to music, our perception being continuously beset by a huge flow of ordered stimuli, we feel as if we experience an idol-like representation of nature itself. One important aim of music analysis would be to explicit in detail the organization in music that induces so much effect in our consciousness. We propose to focus on this perceptive point of view of music analysis - or natural, again, because it considers the way music is really perceived. Because this task is so complex, computer is here of great interest. For this reason, and also because it may be preferable to analyze music objectively, the inner mechanisms that enable us to understand music have to be modellized. Here also, we will show the importance of a natural point of view, that is, a description of cognitive processes. We will discover, by the way, the essential cognitive mechanism of inference of analogy. Through this investigation, we propose a new analytical tool that would be able to analyze any kinds of music, including electro-acoustic and improvised - "real-time" - ones.

    Mots-clés musical analysis / cognition / induction / analogy / perception / nature.
    Equipe Représentations musicales
    Cote Lartillot02c
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Lartillot02c/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.