Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Gestural Embodiment of Environmental Sounds: an Experimental Study
    Auteur principal Baptiste Caramiaux
    Co-auteurs Patrick Susini, Tommaso Bianco, Frédéric Bevilacqua, Olivier Houix, Norbert Schnell, Nicolas Misdariis
    Colloque / congrès New Interfaces for Musical Expression (NIME). 2011
    Comité de lecture Oui
    Année 2011
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    In this paper we present an experimental study concerning gestural embodiment of environmental sounds in a listening context. The presented work is part of a project aiming at modeling movement-sound relationships, with the end goal of proposing novel approaches for designing musical instruments and sounding objects. The experiment is based on sound stimuli corresponding to ``causal'' and ``non-causal'' sounds. It is divided into a performance phase and an interview. The experiment is designed to investigate possible correlation between the perception of the ``causality'' of environmental sounds and different gesture strategies for the sound embodiment. In analogy with the perception of the sounds' causality, we propose to distinguish gestures that ``mimic'' a sound's cause and gestures that ``trace'' a sound's morphology following temporal sound characteristics. Results from the interviews show that, first, our causal sounds database lead to consistent descriptions of the action at the origin of the sound and participants mimic this action. Second, non-causal sounds lead to inconsistent metaphoric descriptions of the sound and participants make gestures following sound ``contours''. Quantitatively, the results show that gesture variability is higher for causal sounds that non-causal sounds.

    Mots-clés Embodiment / Environmental Sound Perception / Listening / Gesture Sound Interaction
    Equipes Interactions musicales temps-réel, Perception et design sonores
    Cote Caramiaux11a
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Caramiaux11a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.